Crisismanagement
Crisismanagement heeft alles te maken met de voorbereiding op mogelijke calamiteiten. Hierin worden alle acties samengebracht om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Of het nu gaat om ongevallen, uitslaande brand, bedreigingen, gijzeling of steeds vaker voorkomende varianten van cybercrime; binnen ieder bedrijf kan zich een crisis voordoen. Het is belangrijk dat uw medewerkers weten hoe zij hier snel en efficiënt op moeten reageren.
Waar de BHV-organisatie verantwoordelijk is voor de operationele zaken, verzorgt het crisisteam alle zaken om de calamiteiten heen. Zij borgen de continuïteit van uw bedrijf door informatie te analyseren, de communicatie van uw bedrijf te verzorgen, BHV’ers te ondersteunen en nazorg te verlenen waar nodig.
Het crisismanagement team legt in een crisisplan vast welke taken uitgevoerd moeten worden bij een crisissituatie en wie hiervoor verantwoordelijk is. Vervolgens worden bijbehorende handelingen in diverse crisissituaties getraind.
Informatieverwerking bij crisismanagement
De verwerking van informatie is misschien wel de belangrijkste voorwaarde van goed crisismanagement. Tijdens calamiteiten is er zelden te weinig informatie beschikbaar. Vaak is er juist zoveel verschillende informatie dat het crisisteam de taak krijgt inzicht en overzicht te creëren. In de crisismanagementtraining leren uw medewerkers de informatie zodanig uitzoeken, beoordelen en rangschikken dat de consequenties duidelijk zijn en helder is welke informatie naar buiten gebracht kan worden.
Crisismanagementtraining volgen
De crisismanagementtraining wordt in één dag gegeven aan groepen van vier tot acht medewerkers. Vaak kiezen bedrijven ervoor de training te volgen in een van onze landelijke oefencentra.
We beginnen de training met een korte uitleg waarin uw medewerkers praktische handvatten krijgen over het omgaan met crisissituaties. Vervolgens gaan zij actief aan de slag met het uitvoeren van een crisisplan. Hiervoor wordt aan de hand van herkenbare scenario’s een realistische oefening georganiseerd, waarbij film- en theatertechnieken worden gebruikt. In samenwerking met acteurs leren uw medewerkers wat er tijdens een crisissituatie van hen wordt verwacht. Na afronding van de training ontvangen de deelnemers een online certificaat dat onbeperkt geldig is.
Vervolgmogelijkheden
Wij adviseren na een jaar een vervolgtraining te organiseren bij u op locatie. Op deze dag trainen we de vaardigheden van het crisisteam, in hun eigen omgeving, met een realistisch scenario dat past bij uw bedrijf. We maken hierbij gebruik van verborgen camera’s en microfoons, zodat naderhand goed te analyseren is hoe men heeft gereageerd en wat er in de toekomst anders aangepakt kan worden.