Inzender: Steven Verbeek, HR Consultant, Health Management
Soort organisatie: Retail
Bezetting: 100.000 medewerkers
Huisvesting: 1.300 eigen winkels en 6 distributiecentra
Grootste uitdaging
Toen hij 15 jaar was, begon Steven Verbeek in de AH winkel als vakkenvuller; een bijbaantje naast school. Intern groeide hij door naar assistent supermarktmanager en na zijn studie arbeids- en organisatiepsychologie werkt hij nu op 34-jarige leeftijd als consultant bij de afdeling HR Health Management van Albert Heijn. Verbeek vertelt dat BHV vaak gaat over procedures, trainingen, beleid, randvoorwaarden. Dat je die zaken goed geregeld hebt. Maar een heel belangrijk punt en grote uitdaging is hoe je BHV actueel houdt en zorgt dat het thema continue aandacht krijgt. En veiligheid verdient die aandacht, voor onze medewerkers, klanten en buurt.
Het Albert Heijn concern is groot en bestaat uit de winkelketens Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, een aantal distributiecentra en de webwinkel Bol.com. “In de retail heb je te maken met veel bedrijfsuren; mensen werken er meestal tussen 7 tot 23 uur, op sommige locaties ook ‘s nachts. We hebben dus veel BHV-ers nodig”, vertelt Steven Verbeek. “We hebben in totaal een kleine 10.000 BHV-ers (minimum leeftijd 18 jaar) rondlopen. Dat is bijna 10% van ons totale personeelsbestand. Iedere medewerker kan zich voor de BHV-opleiding aanmelden en dit wordt door ons vergoed (en doorbetaald). Daarbij geeft de opleiding ook kennis en vaardigheden die buiten het werk om als belangrijk worden gezien. Alles bij elkaar is dat voor voldoende medewerkers aantrekkelijk om zich aan te melden als BHV-er.”
Veiligheid en gezondheid zijn belangrijke speerpunten binnen het concern. Ergonomie is daarin van groot belang en een continue uitdaging in verband met relatief veel parttimers en de innovaties (veranderende werkplekken) binnen onze winkels. Veiligheid in de zin van arbeidsveiligheid krijgt soms minder aandacht, omdat er weinig ongevallen plaatsvinden. Het is dan niet echt een thema. In de grote steden ligt dit soms anders i.v.m. kwesties rondom sociale veiligheid. Maar algemeen gezien is het een uitdaging om de aandacht voor veiligheid vast te houden. Verbeek ziet daarin de BHV-ers als ambassadeurs van veiligheid. Zij kunnen het veiligheidsbewustzijn van hun collega’s op de locaties vergroten. Verbeek: “Daar moet het uiteindelijk gebeuren. De mensen in de winkels en de distributiecentra zijn de sleutel. Ze zijn bovendien in veiligheid getraind en zijn uit eigen keus BHV-er geworden , dus gemotiveerd!”
Als je kijkt naar de risico’s binnen het bedrijf dan zijn die er voor de winkels vooral bij het snijden met de snijmachine op de vleeswarenafdeling en bij het laden en lossen. De meest voorkomende incidenten bij klanten zijn flauwvallen of onwel vallen, soms zelfs een hartaanval. De distributiecentra kennen meer risico’s omdat daar gewerkt wordt met vorkheftrucks. “Gelukkig hebben we weinig meldingsplichtige incidenten” vertelt Verbeek. “Ik ga er altijd zelf naartoe om met de manager ter plaatse het ongeval te onderzoeken. We kijken dan ook wat we kunnen doen om het veiliger te maken en om de medewerkers te ondersteunen”.
Aanpak
Ieder jaar organiseert Albert Heijn intern de Dag van de BHV . Op deze dag kiest Albert Heijn “de BHV-er van het jaar”. Collega’s in de winkels, in de distributiecentra en op het hoofdkantoor mogen een BHV-er nomineren . Dit doen ze via intranet. Een landelijke jury beoordeelt de inzendingen en kiest de winnaars. Verbeek reist vervolgens persoonlijk het land af om de mensen die gewonnen hebben in het zonnetje te zetten. “Dat is altijd erg motiverend om te zien. Vorig jaar gaven collega’s de BHV-er zelfs een staande ovatie. Ik reik ze de oorkonde met titel uit. En ze gaan op de foto samen met hun collega’s. In het interne magazine worden deze momenten ook gedeeld met alle medewerkers van het concern. Albert Heijn beloont de winnaars tot slot met een kadokaart en een winnaarsdag waarbij ze met een gast naar keuze een soort survivaldag krijgen bij Quinton, onze BHV partner. Dit wordt door de mensen altijd erg gewaardeerd.”
Resultaat
De verkiezing van de BHV-er van het jaar is nu 2 keer geweest in alle AH winkels en distributiecentra. Vorig jaar hebben we hem ook gehouden bij alle Etos winkels. We zien dat de verkiezing bijdraagt aan een verbeterde veiligheidscultuur. Mensen weten beter wie de BHV-ers zijn op hun locatie en praten meer over veiligheid. “En we hebben sindsdien geen tekort meer aan aanmeldingen van mensen die BHV-er willen worden!”
Praktische tips
- Zie BHV-ers als ambassadeurs voor veiligheid. Zij zijn je bron voor verandering!
- Laat je gezicht zien, ook als HR manager.
- En tot slot: voeg altijd de daad bij het woord
Waar zou je zelf meer behoefte aan hebben?
Meer methodes om bewustwording rondom veiligheid te vergroten. Er is natuurlijk altijd een spanningsveld tussen beschikbare middelen en wat je wilt doen. Ik ben daarom op zoek naar laagdrempelige mogelijkheden; denk aan spelvormen, e-learning. Nu krijgen alle medewerkers in de winkel in het begin van hun dienstverband een e-learning veilig werken in de winkel. Die duurt 30 minuten. Dit gaat bijvoorbeeld over tilinstructies en wat te doen bij een calamiteit. Met andere tools zou ik graag vaker iets met alle medewerkers willen doen.
Bron: Veiligheid.nl